Загружаю…
Вимагаємо припинити рейдерське захоплення Соціалістичної партії України!
Зберегти українську землю для наших нащадків!
Порівняння варіантів управління багатоквартирним будинком
Як захистити свої інтереси при здачі земельного паю в оренду
«Одна на всех, мы за ценой не постоим»…
Приклад високого професіоналізму й справжнього патріотизму
Полтавський землезнавчий старт В. Вернадського
Посівний календар на 2017 рік
Зміна фаз Місяця в 2017 році
Як легко прокинутись вранці – кілька простих порад

Статей: 5116
Коментарів: 1488
Людей на сайті:5

Михайло Грушевський і соціалістична ідея

Автор: Степан БУЛЬБА

Дата: 2017-11-19

 24 листопада 2017 року минає 83 роки із дня смерті видатного сина українського народу, велета української історичної науки, демократа - соціаліста, політика і державного діяча Михайла Грушевського.

Сучасні дослідники політичної спадщини Михайла Грушевського охоче висвітлюють його прихильність ідеї незалежності України, а між тим не менш повчальним є його уявлення про соціальний і економічний устрій майбутньої української держави. Звичайно, ці погляди не залишалися незмінними, але найбільшої довершеності і зрілості вони набули під впливом подій 1917-1920 рр., ставши, по суті, узагальнюючим результатом політичної та державної діяльності М.С.Грушевського, розкриваючи його як переконаного прихильника соціалістичної ідеї.

Ось як визначав М.С.Грушевський суть майбутньої української держави у праці «На порозі нової України. Гадки і мрії», написаній у 1918 році: «Нашій народній державі ставимо грандіозні завдання: не тільки зверхню охорону ладу і порядку, яку ставить собі звичайна буржуазна держава, хоч би й буржуазна республіка, а переведення й поглиблення правдивого, послідовно розвиненого демократизму і можливе наближення до соціалістичного ладу, оскільки воно можливе в реальних обставинах кожного даного моменту, на кожнім новім щаблю нашого життя».

Таке бачення української держави було абсолютно свідомим, більше того, перспективи розквіту України М.Грушевський уявляв лише на шляху соціалістичних перетворень, застерігаючи проти спроб копіювання зразків європейської буржуазної демократії чи імперіалістичної самостійності. «На сю стежку штовхають і штовхатимуть нас усі наші приятелі і союзники, де б ми їх не знаходили … штовхатимуть навіть не тільки з якихось власних інтересів, чи для охорони свого буржуазного ладу від привабливих спокус соціалістичних реформ, - але в добрій вірі, що тільки в буржуазних формах ми зможемо закріпити свою державність». Але, як історик, М.Грушевський добре розумів необхідність врахування власного досвіду, важливості «знайти себе», і не збиватися «на чужу дудку».

Визначаючи соціальну базу, на основі якої тільки й можливі нормальний розвиток держави, політичних і соціальних здобутків, економічної незалежності, він писав: «Ся база може утворитися тільки об’єднанням, щирим і міцним, правдиво демократичних, а передусім – соціалістичних елементів України, без різниць національності». Останнє зауваження надто суттєве, адже воно показує ставлення М.Грушевського до національного питання.

Чітко і однозначно визначив М.Грушевський і місце такого важливого суспільного інституту, як церква: «Церква має бути відділена від держави, духовенство, таким чином, з під усяких формальних впливів її й перестає бути державними урядовцями тієї чи іншої релігії».

А от як переконливо і образно доводив М.Грушевський небезпечність перетворення землі в товар, приватну власність: «Лев Толстой, сей прославлений на весь світ мораліст, гаряче доказував неморальність власності на землю. А наш Шевченко – хто не знає його огненних віршів – доби розквіту його творчості:

«Ви – розбійники неситі,

Голодні ворони,

По якому правдивому

Святому закону

І землею, всім даною,

І сердешним людом

Торгуєте? Стережіться,

Бо лихо вам буде,

Тяжке лихо!»

«Отже для Шевченка, - пише М.Грушевський, - торгування землею, «всім даною», значить право власності на неї було таким же беззаконним ділом, як і торгування людьми».

«Боронячи українську державність… хочемо зробити нашу Україну твердою кріпостю соціалізму», - такою бачив М.Грушевський незалежну українську державу. І це було щире прагнення людини, життєвим кредом якої було: «І у нас повинно стати «негарним тоном», прикметою невихованості людини все, що різко розминається з демократизмом й ідеєю соціальної справедливості: нахил до розкішного життя, імпонування зверхнім багатством, пишання ви ставністю, дорогими уборами, дорогоцінними прикрасами, киданням грошима. Гуляще життя, прив’язане до грубих матеріалістичних … утіх повинно вважатись незгідним з поняттями громадських чеснот – перевагою в житті людини інтересів колективу, громади, держави над інстинктами грубої особистої насолоди».

Степан БУЛЬБА,
заступник Голови СПУ
з питань ідеології

Переглядів: 42   Коментарів: 0   

Додати коментар:

Введіть суму чисел

Loading
Не дамо знищити нашу партію!
Вірус проектів чи злий умисел?
А ми вам вірили…
Політвиконком СПУ дав оцінку діям ''ліквідаторів''
Наш курс – збереження і відродження СПУ
У чому головна причина того, що в Україні почастішали випадки замовних вбивств?
Три чверті українців звинувачують владу у погіршенні ситуації
Прес-конференція "Соціалістична партія України: нове керівництво, програма та плани щодо місцевих виборів"

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

При використанні матеріалів сайту посилання на
прес-службу СПУ та www.spu.pl.ua обов'язкове